Vi hjelper barn og unge til en hverdag med mindre stress! Les mer om våre skoleprosjekter her

Livslyst & motivasjon AS har bl.a. inngått et samarbeid med Oslo Handelsgymnasium (OHG) med rektor Trond Lien i spissen. Skolen vil også være en av våre pilotskoler i SLOW MOTION-prosjektet hvor vi vil jobbe sammen med skoleledelsen på flere plan for å integrere stressmestringsverktøy som en fast del av skolehverdagen.

OM SLOW MOTION-prosjektet: Dette er et forebyggende tiltak som skal fremme psykososial helse ved å begrense forhold som skaper for mye «lagret stress», sosial angst og isolasjon hos barn og unge. Stadig flere barn og ungdom opplever hverdagen som utfordrende, først og fremst fordi det skjer store endringer; fysisk, følelsesmessig, sosialt og kognitivt. Men videre fordi barn- og ungdomstiden er en periode hvor mange er sårbare med tanke på den psykososiale utviklingen av sitt eget selvbilde. Og noe av grunnen til at stadig flere unge sliter psykisk er først og fremst at mange jenter og gutter stiller ekstremt høye krav til seg selv blant annet på disse områdene: De har forventninger til gode skoleprestasjoner, et bra utseende, riktige venner, at de skal trene mye og spise sunt og mange «likes» på Facebook eller Instagram. I tillegg så stilles det ofte forventninger fra familie og venner om at de skal delta på svært mange arenaer – «for å lykkes» i det sosiale miljøet og i sportslige sammenhenger. Til sammen kan alt dette medføre psykisk stress også hos det mange ville karakterisere som «vanlige» ungdommer. En nylig NOVA-rapport (Ungdata for 2013) viste at mange opplever en økende grad av psykiske belastninger, og stadig flere sliter så mye at det har negativ påvirkning på deres generelle livskvalitet og motivasjon for læring. Hittil har det vært lite oppmerksomhet på hvordan skolen gjennom å sette stressmestring på dagsorden kan bidra til å forebygge stress og bekymring blant barn og ungdom og dermed skape et bedre grunnlag for læring og livskvalitet. Ved å bruke skolehverdagen som en mestringsplattform i et «bedre-liv perspektiv», så kan et lavterskeltilbud etableres for å hjelpe elevene som bruker store deler av dagen sin – nettopp i klasserommet.

Leave a comment